Ta apostlahästarna mot en bättre dag

Pacer gratis app för träning till iOS och Android

För att må bättre psykiskt, är det viktigt att även må bättre fysiskt. När du äter ordentligt och rör på dig, mår din kropp bättre och det smittar av sig till ditt psykiska välmående. Fast det är så klart lätt att säga, när man är totalt nere och knappt klarar gå upp ur sängen. När allting känns meningslöst och du inte kan se något skäl att lämna sängen.

Den här veckan har jag tagit semester ensam. Jag är hemma i Ryssby och sitter husvakt i föräldrahemmet, medan mor och far är på vift i Österrike. Förra veckan var inte kul alls, så jag behövde lite stillsamhet.

Måndagen var jobbig och jag hade svårt att ta mig upp. Jag åt dåligt och rörde mig väldigt lite. Men tisdagen kändes lite bättre, och när detta skrivs på onsdagen så har jag haft en rätt bra dag. Jag har till och med kunnat jobba lite.

Sedan en tid tillbaka har jag appen Pacer installerad på min iPhone. Den registrerar alla steg jag tar, utan att jag behöver aktivera den eller någonting. Appen sköter sig själv. Jag har dock satt upp ett par olika mål för hur många steg jag ska försöka ta varje dag.

Börja på en låg nivå som är hanterbar

Min lägstanivå är bara på 3000 steg, vilket säkert låter skitlite. Och det är det. Men det är viktigt att sätta upp mål som är genomförbara. Hade jag till exempel satt nivån på 10000 steg, hade jag aldrig klarat det.

Pacer gratis app för träning till iOS och Android
I Pacer kan du enkelt se statistik över hur många steg du har tagit den senaste veckan eller månaden.

När jag har lyckats gå 3000 steg trycker jag på en knapp i Pacer för att tala om jag nått målet. Nästa nivå är på 6000 steg och sedan sista på 10000 steg. Jag är inte ute efter att träna benmusklerna eller promenera bort kroppsvikt. Jag vill bara se till att varje dag röra på mig litegrann.

Kollar du tabellen har jag ökat mina promenader för varje dag. På lördagen var jag helt nere i mörkret. Söndagen var lite bättre men fortfarande förskräcklig, och måndagen var som sagt också tung. Det här avspeglar sig i tabellen.

Idag (onsdag, den här bloggposten publiceras dock på torsdag) har jag gått över 9000 steg, plus att jag ätit ordentligt – frukost och två varma mål för lunch och middag. Och jag mår betydligt bättre, både fysiskt som psykiskt. Ta bara en sådan sak som att jag faktiskt satt mig ner med datorn och skrivit den här texten.

Trollskog i Småland
Supermetropolen Ryssby ligger inne i de småländska skogarna. På de ställen där skogen, som vi lekte i som barn, inte skövlats så är det fortfarande en smula trollskog över det.

Igår publicerade jag ett tips på ett superenkelt matrecept, som inte kräver mycket av dig för att laga. Dietister har säkert klagomål på rätten, men som jag skrev är det viktigaste att du får i dig någon form av mat. Pasta och pesto är så enkelt att göra att du klarar det hur risig du än känner dig.

Skaffa appen Pacer, det är gratis

Installera appen Pacer, som finns för såväl iOS som Android. Det finns många finesser men det väsentliga är att det räknar steg. Du kan som sagt lägga in olika nivåer att sikta in dig på.

Ett tips för att göra det lite mer lockande att ge dig ut på promenad, är att bestämma ett mål att gå till. Det kan exempelvis vara en kiosk där du köper en påse godis eller något annat att belöna dig med.

Det är helt okej de första gångerna innan du får rutin i promenaden.

Lyckopiller? Nej så funkar det inte…

Depression är något du själv måste slita rätt hårt med för att bekämpa. Även om du får antidepressiv medicin, så räcker inte det. I media brukar antidepressiva beskrivas som lyckopiller. Det är helt idiotiskt. Du blir inte gladare av att ta antidepressiva.

Vad medicinen gör är att göra det lite lättare att komma upp och igång. Termen ”lyckopiller” är idiotisk eftersom det inte är något magisk. De hjälper dig, absolut, men arbetet för att ta dig ur depressionen är något du måste jobba med själv.

Det finns en hel del smarta applikationer som kan hjälpa dig med arbetet. Jag ska ta en titt på dem framöver.

Installera Pacer på din smartphone och tvinga dig själv att gå en promenad. Det räcker att gå runt kvarteret om du inte orkar mer. Huvudsaken är att du börjar någonstans.

Att ta dig ur en depression händer inte över en natt. Det tar lång tid, och det måste det få göra. Du kommer garanterat att misslyckas vissa dagar, men försök att inte ta det för hårt. Det kommer en ny dag imorgon och då kommer du att lyckas bättre.

Lycka till och kämpa på!

Författare: Tommy k Johansson

Född 1977 som en äkta småländsk lantis. Sedan 1997 har jag arbetat med att skriva om datorer, Internet och annan teknik. Jag har varit frilansare, redaktör och chefredaktör för en lång rad tidningar, nyhetsbrev och sajter. Från 2010 bloggar jag heltid på TkJ.se som är en av Sveriges ledande teknikbloggar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 4 =